Åjabaduva

Gigantiska duvor vakar över Stockholms olika stadsdelar. Ett mönster för textil, i tre färgställningar, som även blev tapet.

Åjabaduva på golvet

Inspirationen till mönstret fick jag när jag flyttade till Stockholm 2005. Duvorna som fanns överallt blev ett sorts visuellt signum för staden. Med serien Åjabaduva har jag visualiserat stadsdelarna Flemingsberg, Gröndal och Karlaplan. Efter några år insåg jag också att varje stadsdel hade en egen färgpalett.

Tre färgställningar

Ordet Åjabaduva kom till mig när jag på tunnelbanan hörde hur två fjortonåringar pratade med varandra. Detta var under perioden då jag jobbade med mönstret och jag hörde bara ordet duva, men egentligen sa en av dem: Å ja ba’ du va! Men jag knöt samman orden till ett enda, och det blev mönstrets namn – med referens till stadens språk och duvorna.

Process

Mönstret Åjabaduva kom till liv i en femveckors grundkurs i textiltryck då jag gick kandidatprogrammet i Textil på Konstfack. Med skolans största screenramar tryckte jag hela bredden av tyget på 25-metersrullar med kraftigt bomullstyg.

Varje färgställning trycktes med två färger (två ramar) som tillsammans bildar en tredje färg genom överlappning av färgerna. Jag har även jobbat med utsparning av vitt, så att den vita färgen bildar konturer och luckor vid fåglarna och runt husen. Det ger rörelse till mönstret och skapar en känsla av ytterligare färg.

Solstol

Karlskrona Konsthall ville ha tio solstolar med konstnärligt tygtryck till en sommarutställning 2007. Duvorna trivdes väldigt bra hos dem.

Tapet

I samband med att mönstret uppmärksammades blev det även använt som tapet.

Tapet

Du kan måttbeställa tapeten hos Photowall.

Sagt om Åjabaduva

“Textilanimatören och berättaren Karin Ahlin gör helt galet bra grejor. Jag blir oerhört glad och entusiastisk när jag ser en så här fin och lyckad kombination av material, tekniker och fantasi! När bara berättelsen får flöda och inget verkar omöjligt i tanke eller praktik. Fantastiskt!”

Frida Arnqvist Engström, Kurbits Media