Deadline

Traditionellt sett är det en homogen grupp med personer som söker till landets konstskolor; de bor i Stockholms innerstad, och har föräldrar i konstvärlden. En likriktning som inte speglar samhället skapar ett smalt studentspektrum. För att öka mångfalden bland de sökande startade Svensk Form projektet Deadline.

Poster

Inom projektet Deadline har jag under två år föreläst på gymnasieskolor och förberedande konstskolor runt om över hela landet, och berättat om min väg in, genom, och ut ur konstskola.

Det handlar om att få fler att våga söka, våga tro att detta kan vara en bana för just dem. Och fler måste förstå att designer, konstnär, formgivare, arkitekter är yrken, som det går att leva på - oavsett vilken bakgrund man har.

Totalt under projektet föreläste jag för cirka 1000 studerande, som alla var nära sitt nästa stora vägval inom utbildning och karriär.

Varför jag?

Jag har en väldigt brokig bakgrund, och det var många prövande spår innan jag äntligen hittade rätt väg för mig och utbildade mig på Konstfack. Efter min utbildning arbetade jag även som lärare på Konstfack under cirka fem år.

Brokig bana

I samband med det var jag delaktig i antagningsarbetet för nya sökande, vilket innebär att jag har många olika perspektiv att dela med mig av kring sökprocessen.

Föreläsningen

Första delen av min föreläsning är en inspirerande del där jag berättar om min egen väg in, genom och ut ur konstskola.

Brokig bana

Den andra delen av föreläsningen fokuserar på hur man kan tänka om och när man vill söka vidare till förberedande konstskola eller konst- och designhögskola.

Den timme som jag är ute på skolorna gör skillnad. Jag får många frågor redan under föreläsningen och många kommer fram efteråt eller hör av sig via mail. Många vill direkt börja med ansökningsprocessen. Mitt samtal med dem gör sökprocessen plötsligt begriplig och greppbar. De förstår att de här kan vara något för just dem och inte bara för specialinvigda.

Intervjuer

Intervjuer

Designdagen 2014 intervjuade jag Jesper Waldersten, Samir Alj Fält, Bea Szenfeld och Åsa Jungelius som alla är yrkesverksamma inom konst och design. De berättade om sin resa, utmaningarna de mött och hur de kom fram till att just detta var rätt val för dem. Och naturligtvis skickade de med råd till den som funderar på en kreativ bana. Här kan du se intervjuerna med Jesper, Samir, Bea och Åsa.

Dokumentation

Dokumentation

Då projektet hade löpt under tre år gjordes en bilddokumentation i form av en PDF. Den är du välkommen att ladda ner och titta på.

Sagt om Karin

“Jag vill bara tacka för detta fantastiska år som vi har fått uppleva med dig, det är en enorm insats som du bidrar med i Ung Svensk Form/Deadline och berikar det så genuint och inspirerande.”

Karin Wiberg
Projektledare
Svensk Form

“Karin Ahlin var en lysande föreläsare - personlig, tydlig, balanserad, initierad och avdramatiserande! Vi hade cirka 70 elever som tog tillfället och gick och lyssnade på henne efter skoltid. Det märktes att de verkligen uppskattade föreläsningen.”

Magnus Svensson
Kommunikationsansvarig
Nyckelviksskolan

“Eleverna var eld och lågor och tyckte det var en väldigt bra föreläsning. De kände sig inspirerade och lugnade inför kommande ansökningstider. Kul!”

Elsa Chartin
Lärare
Nyckelviksskolan

“Den här workshopen kommer förändra barnens liv. Jag känner att jag är del av något stort när jag ser det här. Jag önskar att jag träffat dig när jag var fyra år.”

Linda Johansson
Projektledare
Design S

“Nu kör vi! Arbetsprover, nu kör vi!”

Några studenter skriker detta direkt efter föreläsningen på Lunds Konst/Designskola och rusar in i ateljén.

“Jag sökte HDK förra veckan och när jag nu lyssnat på dig, vilket var jättebra för mig att höra, så känner jag också att jag borde hört det här innan, för jag förstår nu att med de arbetsprover som jag sökte med så kommer jag förmodligen inte komma in.”

Studerande 1 på Sigtuna folkhögskola

“Jag har dragit mig i veckor för att göra ansökningsproverna, men nu när jag lyssnat på dig, så känns det lätt och luftigt och jag vill starta på en gång!”

Studerande 2 på Sigtuna folkhögskola